Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2010

Ο λευκός καρχαρίας

ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ : ΠΑΡΗ ΧΑΤΖΗΓΙΑΝΝΗ
     Ο λευκός καρχαρίας (επιστημονική ονομασία: Carcharodon carcharias), γνωστός και ως μεγάλος άσπρος, άσπρος καρχαρίας ή άσπρος θάνατος, είναι ένας εξαιρετικά μεγάλος καρχαρίας που βρίσκεται στα παράκτια νερά κοντά στην επιφάνεια σε όλους τους σημαντικούς ωκεανούς. Φθάνει σε μήκος μεγαλύτερο των 6 μέτρων και ζυγίζει μέχρι 2.240 χιλιόγραμμα. Ο λευκός καρχαρίας είναι αναμφισβήτητα το μεγαλύτερο γνωστό αρπακτικό ψάρι του κόσμου. Είναι το μόνο είδος του γένους του (Carcharodon) που υπάρχει ακόμα. Ο λευκός καρχαρίας (επιστημονική ονομασία: Carcharodon carcharias), γνωστός και ως μεγάλος άσπρος, άσπρος καρχαρίας ή άσπρος θάνατος, είναι ένας εξαιρετικά μεγάλος καρχαρίας που βρίσκεται στα παράκτια νερά κοντά στην επιφάνεια σε όλους τους σημαντικούς ωκεανούς. Φθάνει σε μήκος μεγαλύτερο των 6 μέτρων και ζυγίζει μέχρι 2.240 χιλιόγραμμα. Ο λευκός καρχαρίας είναι αναμφισβήτητα το μεγαλύτερο γνωστό αρπακτικό ψάρι του κόσμου. Είναι το μόνο είδος του γένους του (Carcharodon) που υπάρχει ακόμα.
    Σίγουρα ο 27χρονος Ρις Γκάσντεν θεωρεί τον εαυτό του τυχερό μετά την επίθεση που δέχθηκε από 4μετρο άσπρο καρχαρία. Ο Ρις με το καγιάκ του βρισκόταν στα νερά του Πόρτλαντ στα νοτιοδυτικά της Βικτόριας και απολάμβανε το πρωινό του στα ήρεμα νερά του ωκεανού όταν δέχθηκε την επίθεση του καρχαρία. «Ήρθε από το πουθενά, άρπαξε το καγιάκ μου στα σαγόνια του και με πέταξε στο νερό» είπε ο τυχερός νέος. Για καλή του τύχη ο καρχαρίας δεν αποφάσισε να «δοκιμάσει» τον Ρις που με το κουπί του άρχισε να τον χτυπά στο κεφάλι για να αφήσει το καγιάκ. «Δεν ήξερα τι να κάνω . Έμεινα ακίνητος μέσα στο νερό. Δεν ήξερα αν θα επιστρέψει». Τα επόμενα 15 λεπτά ήταν τα εφιαλτικότερα της ζωής του όπως εξομολογείται ο ίδιος. «Τα σκοτεινά μάτια του αρπακτικού και ο φόβος ότι από στιγμή σε στιγμή θα εμφανιστεί πάλι, κράτησαν συντροφιά στον Ρις έως ότου βάρκα που βρισκόταν στην περιοχή τον περισυνέλεξε από τα επικίνδυνα νερά. Τον πήρε ώρες πολλές να ηρεμήσει αλλά μάλλον τα κατάφερε αφού δέχθηκε μετά από 24 ώρες να μπει πάλι στα νερά του ωκεανού για να δείξει σε συνεργείο της τηλεόρασης πως συνέβη το περιστατικό.Οι υπηρεσίες του Λιμενικού της περιοχής διεξήγαγαν έρευνες όλη μέρα το Σάββατο αλλά το 4μετρο κύτος πουθενά.

ΧΗΜΙΚΑ ΠΡΟΣΘΕΤΑ «τα ΄Ε΄ των τροφίμων»


από μαθήτριες: Πολυχρόνη Ευαγγελία – Ελένη Μακρή - Σπυρέλη Μυρσίνη – Πρωτούλη Αθηνά - Σιμιτζή Βάσω - Χαντζηκωνσταντίνου Βίκυ

 1)      Τι είναι χημικό πρόσθετο;
 Χημικό Πρόσθετο είναι μία ουσία που προστίθεται στις τροφές για να ικανοποιήσει μία συγκεκριμένη τεχνική λειτουργία. Δεν καταναλώνεται ως τρόφιμο, ούτε χρησιμοποιείται ως σύνηθες συστατικό της τροφής. Τα χημικά πρόσθετα χρησιμοποιούνται από αρχαιοτάτων χρόνων για τη συντήρηση των τροφών και για τη βελτίωση της γεύσης και της εμφάνισής τους. Ορισμένα τρόφιμα όπως αλάτι, ξύδι, άμυλα και ζελατίνη χρησιμοποιούνται αιώνες τώρα για να ικανοποιήσουν μία τεχνική λειτουργία όπως συντήρηση, πήξη ή ζελατινοποίηση.
2)      Το <<Ε>>: Σύστημα κωδικοποίησης των χημικών προσθέτων τροφίμων
Οι αριθμοί Ε, με τους οποίους κωδικοποιούνται και ονοματίζονται αυτές οι ουσίες, είναι ορισμοί σύντομης μορφής και αναφέρονται συνήθως στις ετικέτες συσκευασίας των τροφίμων σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το σχέδιο αρίθμησης ακολουθεί αυτό του Διεθνούς Συστήματος Αρίθμησης (INS) όπως καθορίζεται από την επιτροπή Κώδικα Διατροφής (Codex Alimentarius). Μόνο ένα υποσύνολο των πρόσθετων ουσιών INS εγκρίνεται για χρήση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, και αυτό δημιούργησε το πρόθεμα «Ε». Οι αριθμοί Ε απαντώνται επίσης σε ετικέτες συσκευασίας τροφίμων και σε άλλες περιοχές, εκτός Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ και της Αυστραλία.

3)   Ποιες είναι οι κατηγορίες των χημικών προσθέτων.

Χρωστικές προσθέτουν ή αποκαθιστούν το χρώμα ενός τροφίμου
που έχει χαθεί κατά την επεξεργασία του.
Συντηρητικά παρατείνουν το χρόνο διατήρησης των τροφίμων 
προστατεύοντάς τα από τις αλλοιώσεις που 
προκαλούνται από τους μικροοργανισμούς.
Αντιοξειδωτικά παρατείνουν το χρόνο διατήρησης των τροφίμων 
προστατεύοντάς τα από τις αλλοιώσεις που 
προκαλούνται από την οξείδωση (όπως το 
τάγγισμα των λιπών και οι μεταβολές χρώματος).
Φορείς χρησιμοποιούνται για τη διάλυση, την αραίωση, 
τη διασπορά ή άλλη φυσική τροποποίηση 
προσθέτου τροφίμων χωρίς να μεταβάλλουν 
τα τεχνολογικά χαρακτηριστικά του (και χωρίς 
να ασκούν οι ίδιοι τεχνολογικές επιδράσεις) 
προκειμένου να διευκολύνουν το χειρισμό, 
την εφαρμογή ή τη χρήση του.
Γαλακτωματοποιητές επιτρέπουν το σχηματισμό ή τη διατήρηση 
ομοιογενούς μείγματος δύο ή περισσοτέρων 
μη μειγνυομένων φάσεων, όπως το λάδι και τ
ο νερό, σε τρόφιμο.
Γαλακτωματοποιητικά άλατα μετατρέπουν τις πρωτεΐνες που περιέχονται 
στο τυρί σε διασπαρμένη μορφή και, κατ' 
αυτόν τον τρόπο, επιφέρουν ομοιογενή 
κατανομή των λιπών και των άλλων συστατικών.
Πυκνωτικά μέσα αυξάνουν το ιξώδες ενός τροφίμου.
Πηκτωματογόνοι παράγοντες προσδίδουν σε ένα τρόφιμο υφή μέσω 
του σχηματισμού ενός πηκτώματος.
Σταθεροποιητές επιτρέπουν τη διατήρηση της φυσικο-χημικής 
κατάστασης ενός τροφίμου, δηλαδή επιτρέπουν 
τη διατήρηση της ομοιογενούς διασποράς 
δύο ή περισσότερων μη μειγνυόμενων ουσιών 
σε ένα τρόφιμο. Περιλαμβάνουν επίσης ουσίες 
που σταθεροποιούν, συντηρούν ή εντείνουν 
το υπάρχον χρώμα ενός τροφίμου.
Ενισχυτικά γεύσης ενισχύουν την υπάρχουσα γεύση ή / και 
οσμή του τροφίμου.
Οξέα αυξάνουν την οξύτητα των τροφίμων ή / και 
τους προσδίδουν όξινη γεύση.
Ρυθμιστές οξύτητας μεταβάλλουν ή ελέγχουν την οξύτητα ή την 
αλκαλικότητα του τροφίμου.
Αντισυσσωατοποιητικοί παράγοντες μειώνουν την τάση μεμονωμένων σωματιδίων 
του τροφίμου να προσκολλώνται μεταξύ τους.
Τροποποιημένα άμυλα λαμβάνονται με μία ή περισσότερες χημικές 
επεξεργασίες βρώσιμων αμύλων, μπορεί 
να έχουν υποστεί φυσική ή ενζυματική 
επεξεργασία, και μπορούν να έχουν 
υποστεί όξινη ή αλκαλική αραίωση ή 
λεύκανση.
Γλυκαντικά χρησιμοποιούνται για να προσδώσουν γλυκιά 
γεύση στα τρόφιμα ή ως επιτραπέζια 
γλυκαντικά. Η χρήση γλυκαντικών υλών 
αντί της ζάχαρης είναι δικαιολογημένη 
για την παραγωγή τροφίμων μειωμένων 
θερμίδων, τροφίμων που δεν προκαλούν 
τερηδόνα ή τροφίμων χωρίς προσθήκη 
ζάχαρης για την παράταση του χρόνου 
διατήρησης χάρις στην αντικατάσταση 
της ζάχαρης, καθώς και για την παραγωγή 
διαιτητικών προϊόντων.
Διογκωτικά αρτοποιΐας αυξάνουν τον όγκο της ζύμης ή του παναρίσματος 
ελευθερώνοντας αέριο.
Αντιαφριστικοί παράγοντες προλαμβάνουν ή περιορίζουν το σχηματισμό αφρού
Αφριστικοί παράγοντες επιτρέπουν την ομοιογενή διασπορά αερίου 
φάσεως σε υγρό ή στερεό τρόφιμο.
Υλικά για γλασάρισμα (συμπεριλαμβανομένων των λιπαντικών 
μέσων) προσδίδουν στιλπνότητα ή 
παρέχουν προστατευτική επικάλυψη, 
τοποθετούμενα στην εξωτερική επιφάνεια 
του τροφίμου.
Βελτιωτικό αλεύρων προστίθενται στο αλεύρι ή στη ζύμη 
προκειμένου να βελτιώσουν την 
αρτοποιητική ικανότητά τους.
Σκληρυντικοί παράγοντες καθιστούν ή διατηρούν τους ιστούς των 
φρούτων ή των λαχανικών σκληρούς 
ή τραγανούς, ή αλληλεπιδρούν με 
τους πηκτωματογόνους παράγοντες 
για την παρασκευή ή την ενίσχυση πηκτώματος.
Υγροσκοπικά μέσα αποτρέπουν τη ξήρανση των τροφίμων ή 
προάγουν τη διάλυση μιας σκόνης σε υδατικό μέσο.
Συμπλοκοποιητές σχηματίζουν χημικά σύμπλοκα με 
μεταλλικά ιόντα.
Διογκωτικοί παράγοντες συμβάλλουν στη διόγκωση τροφίμου 
χωρίς να συμβάλλουν σημαντικά στη 
διαθέσιμη ενεργειακή αξία του.
Αέρια συσκευασίας τα αέρια, πλην του αέρα, τα οποία εισάγονται 
σε περιέκτη πριν, κατά ή μετά την τοποθέτηση 
τροφίμου στον εν λόγω περιέκτη.
Προωστικοί παράγοντες τα αέρια, πλην του αέρα, τα οποία προκαλούν 
την αποβολή τροφίμου από περιέκτη.

5)    Ποιες είναι οι ανεπιθύμητες ενέργειες των προσθέτων;
Η προσθήκη πρόσθετων ουσιών με αριθμό Ε στα τρόφιμα είναι ένα ζήτημα τρέχουσας ανησυχίας για την υγεία εδώ και πολλά χρόνια. Γενικά πολλές επιστημονικές έρευνες ενοχοποιούν κατά καιρούς συγκεκριμένα προσθετικά τροφίμων ότι προκαλούν σοβαρές επιπτώσεις στη συμπεριφορά, την πνευματική κατάσταση και την υγεία των καταναλωτών. Ειδικότερα πολλές τέτοιες πρόσθετες ουσίες θεωρείται ότι συνδέονται με διαταραχές, συμπεριλαμβανομένων των αλλεργιών, των νευρολογικών διαταραχών, των διαταραχών εντέρων, του καρκίνου, των καρδιακών παθήσεων και της αρθρίτιδας. Στα πιο πρόσφατα χρόνια έχουν προκληθεί περαιτέρω ανησυχίες για το ότι πολλές από αυτές τις πρόσθετες ουσίες μπορεί να είναι συνυπεύθυνες για την εμφάνιση / πρόκληση παθήσεων γενετικά τροποποιημένης προέλευσης. Ακόμη μερικές πρόσθετες ουσίες Ε μπορούν επίσης να θεωρηθούν και ακατάλληλες για κατανάλωση από χορτοφάγους ή πιστούς ορισμένων θρησκειών όπως το Ισλάμ ή ο Ιουδαϊσμός.
Κατά τεκμήριο υψηλότερης επικινδυνότητας θεωρούνται τα συνθετικά προσθετικά, που επιτρέπονται μόνο σε ορισμένα τρόφιμα, ενώ η χρήση των φυσικών προσθετικών υπόκειται σε λιγότερους περιορισμούς. Έτσι, μπορεί να συμβεί ένα προσθετικό να επιτρέπεται υπό καθορισμένη ποσότητα σε ένα τρόφιμο, σε διαφορετική ποσότητα σε άλλο, ή και ακόμη να απαγορεύεται πλήρως η προσθήκη του σε ένα τρίτο. Καθίσταται, έτσι, εμφανής η μεγάλη δυσκολία προσδιορισμού της επικινδυνότητας αυτών των ουσιών, τόσο κατά ποσότητα, όσο και κατά το είδος επί των τροφίμων.
6)    Πίνακας των επικίνδυνων ‘Ε’
 καρκινογόνες
απαγορευμένες
επικίνδυνες
ύποπτες
προκαλούν διαταραχές
Ε 131
Ε 142
Ε 210
Ε 211
Ε 212
Ε 213
Ε 214
Ε 215
Ε 217
Ε 239
Ε 103
Ε 105
Ε 111
Ε 121
Ε 125
Ε 126
Ε 130
Ε 152
Ε 181
Ε 102
Ε 110
Ε 120
Ε 123
Ε 124
Ε 127
Ε 104
Ε 141
Ε 150
Ε 151
Ε 153
Ε 171
Ε 173
Ε 180
Ε 240
Ε 241
Ε 477
Ε 338
Ε 339
Ε340
Ε 341
Ε 407
Ε 450
Ε 461
Ε 462
Ε 463
Ε 465
Ε 466
7)   Ποιοι είναι οι τρόποι προφύλαξης μας από τα χημικά πρόσθετα;
Όλα τα χημικά πρόσθετα δε βλάπτουν την υγεία μας. Πολλά από αυτά χρησιμοποιούνται εδώ και αιώνες. Η συντήρηση των τροφίμων συνιστούσε πάντοτε αναγκαιότητα. Το αλάτι, το νιτρικό κάλιο και ο καπνός χρησιμοποιούνταν για τη συντήρηση του κρέατος και το ξύδι για την παρασκευή λαχανικών τουρσί. Χωρίς τα συντηρητικά η τροφή μας δε θα ήταν τόσο ασφαλής όσο είναι σήμερα.
Για παράδειγμα, τα θειώδη άλατα συμβάλλουν στην αποφυγή αλλαγών στο χρώμα των αποξηραμένων φρούτων και λαχανικών και αναστέλλουν την ανάπτυξη βακτηρίων στο κρασί, σε τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση, σε ορισμένα σνακ και αρτοσκευάσματα. Ένα συντηρητικό που χαρακτηρίζεται από αριθμό Ε κάθε άλλο παρά ανεπιθύμητο είναι. Σημαίνει ότι είναι εγκεκριμένο για ασφαλή χρήση στα τρόφιμα.
Σήμερα, τα πρόσθετα τροφίμων υπόκεινται σε αυστηρούς κανόνες ασφαλείας και υποβάλλονται σε διαδικασίες έγκρισης. Τα εγκεκριμένα πρόσθετα τροφίμων είναι ουσίες σαφώς ορισμένες, οι οποίες πρέπει να πληρούν αυστηρά κριτήρια καθαρότητας. Επίσης, έχουν προσδιοριστεί μέγιστα επιτρεπτά επίπεδα χρήσης τους για την προστασία των καταναλωτών. Πάνω από όλα, όμως, για να χρησιμοποιηθούν πρέπει να υπάρχει τεχνολογική ανάγκη και η χρήση τους να παρέχει σαφή οφέλη στους καταναλωτές.
Εμείς μπορούμε για την καλλίτερη προστασία μας να τηρούμε τους εξής κανόνες:
 1.      Να προτιμάμε τρόφιμα όσο το δυνατόν λιγότερο επεξεργασμένα.
2.      Να καταναλώνουμε τρόφιμα φρέσκα, στην εποχή τους.
3.      Να γνωρίζουμε την προέλευση των τροφίμων.
4.      Να διαβάζουμε προσεκτικά τις ετικέτες.
5.      Να ενημερωθούμε για τα επικίνδυνα συστατικά Ε και τι αυτά προκαλούν.
6.      Να αποφεύγουμε τα προϊόντα που περιέχουν τα επικίνδυνα Ε.
7.      Να μην αγοράζουμε προϊόντα που δεν έχουν ετικέτα επισήμανσης.
8.      Να περιορίσουμε τη χρήση Βιομηχανοποιημένων τροφίμων, αφού περιέχουν πληθώρα επικίνδυνων Ε.
9.      Να παρασκευάζουμε με υγιεινό τρόπο τρόφιμα, χωρίς τη χρήση των επικίνδυνων ουσιών
10.   Να καταγγέλλουμε την παραβίαση στη χρήση τους αν πέσει στην αντίληψή μας.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ   -  ΠΗΓΕΣ   ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ
1.      (www.e-dietology.gr)
2.      (www.femme.gr)
3.      (http://www.androsinfo.gr/nfo.php?cid=42)
4.      http://www.iad.gr/ver2/site/content.php?sel=108&artid=264

Μη με φωνάζεις ξένο

 Ποίημα γραμμένο από άγνωστο μετανάστη
 Επειδή άλλη μάνα με γέννησε
και σ' άλλη γλώσσα άκουσες εσύ
τα όμορφα παιδικά σου παραμύθια ....
μη με φωνάζεις"ξένο".

Το ψωμί σου δε διαφέρει απο το δικό μου.
το χέρι σου είναι όμοιο με το δικό μου.
σαν τη φωτιά καίει
και η δική μου φωτιά.
Γιατί λοιπόν με ονομάζεις "ξένο";

Επείδή σ' άλλους δρόμους βρέθηκα
και σ' άλλο λαό γεννήθηκα
κι άλλες θάλασσες γνώρισα
και απ' αλλού σάλπαρα;

Αλλά το ίδιο άγχος κρύβουμε κι οι δυο
η ίδια εξάντληση
στην πλάτη μας βαραίνει,
αυτή που συντρίβει τον κάθε θνητό...
Αν θέλεις, κοίταξέ με στα μάτια,
πιο πέρα από το μίσος
ας φθάσει η ματιά σου,
ας ξεπεράσει φόβο, εγωισμό.
Για δες, άνθρωπος είμαι κι εγώ.
Όχι, δεν είμαι "ξένος" !

Πέμπτη 18 Φεβρουαρίου 2010

Επίσκεψη στα Χυτήρια Λέσβου

Μαθητές του 3ου - Αθλητικού Γυμνασίου  επισκέφτηκαμε τα Χυτήρια Λέσβου, στα πλαίσια Προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, για να ενημερωθούμε για την ανακύκλωση.   Εκεί είδαμε τι γίνονται οι οικιακές συσκευές, τα παλιά αυτοκίνητα, τα πλαστικά, τα μέταλλα, το χαρτί και γενικά υλικά που μπορούν να ανακυκλωθούν.
Εντύπωση μας έκανε ότι σχεδόν τίποτα δεν πετιέται και τίποτα δε θεωρείται άχρηστο. 
Οι συσκευές, τηλεοράσεις, πλυντήρια κτλ. διαλύονται και όλα τα μέρη τους αποθηκεύονται 
σε ειδικούς χώρους και στέλνονται για ανακύκλωση.  
                                                                              
Ξεναγός μας ο συμμαθητής μας Δημοσθένης Σαμιώτης, γιος του ιδιοκτήτη, μαζί με τον υπεύθυνο στα χυτήρια μας ενημέρωσαν λεπτομερώς και έλυσαν απορίες μας.

  
 Τόνοι υλικών μαζεύονται, ξεδιαλέγονται για να αξιοποιηθούν ξανά. 
"Σκουπίδια ή χρήσιμα - άχρηστα;"

 
Ποιος θα το πίστευε ότι καλώδια διαφόρων τύπων θα σχημάτιζαν ένα βουνό προς ανακύκλωση!!!
 Ένα αυτοκίνητο περιμένει τη σειρά του να γυμνωθεί από ανταλλακτικά χρήσιμα και μετά ... παλιοσίδερα. Το αυτοκίνητο που βλέπουμε στηρίζεται πάνω σε έναν όγκο από συμπιεσμένους χαλκοσωλήνες.

 Προσοχή κορίτσια, ο φορτωτής σε λίγο θα ρίξει 
τα μέταλλα στην πρέσσα για να γίνουν ένας όγκος. 
 Σε ειδικούς χώρους τέλος αποθηκεύονται οι μπαταρίες αυτοκινήτων, τα ελαστικά, οι καταλύτες και τόσα άλλα. Τα ψυγεία φορτώνονται όπως είναι και στέλνονται σε ειδικό εργοστάσιο στην Αθήνα, για να απομακρυνθεί με προσοχή το φρέον που υπάρχει σ' αυτά πριν να διαλυθούν.

Πραγματικά ήταν μια ξεχωριστή εμπειρία που μας δίδαξε πολλά
και μας έκανε να γίνουμε πιο συνειδητοποιημένοι σε θέματα ανακύκλωσης αντικειμένων. 
Τώρα ξέρουμε ότι πάρα πολλά αντικείμενα ανακυκλώνονται.
Είναι στο δικό μας χέρι να τα στείλουμε για ανακύκλωση ή ......στη χωματαρή.
Ας μην ξεχνάμε ότι σωστός πολίτης είναι ο ευαισθητοποιημένος πολίτης.

Ευχαριστούμε τον κο. Σαμιώτη για τη ζεστή φιλοξενία και την ξενάγηση στα Χυτήρια Λέσβου.

Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου 2010

THE SPHINX

               From : Cleopatra Savva – Vasiliki Moisiadou


                                                              


A '''sphinx''' is a mythological figure which is depicted as a recumbent lion with a human head. It has its origins in sculpted figures of Old Kingdom Egypt, to which the ancient Greeks applied their own name for the male monster, the "strangler", an archaic figure of Greek mythology. Similar creatures appear throughout South and South-East Asia. In European decorative art, the sphinx enjoyed a major revival from the Renaissance Later, the sphinx image, something very similar to the original Egyptian concept, was exported into many other cultures, albeit often interpreted quite differently due to translations of descriptions of the originals and the evolution of the concept in relation to other cultural traditions.

The Riddle of the Sphinx

The Sphinx is said to have guarded the entrance to the Greek city of Thebes, and to have asked a riddle of travelers to allow them passage. The exact riddle asked by the Sphinx was not specified by early tellers of the stories, and was not standardized as the one given below until late in Greek history. It was said in late lore that Hera or Ares sent the Sphinx from her Ethiopian homeland (the Greeks always remembered the foreign origin of the Sphinx) to Thebes in Greece where she asks all passersby the most famous riddle in history: “Which creature in the morning goes on four legs, at mid-day on two, and in the evening upon three, and the more legs it has, the weaker it be?” She strangled and devoured anyone unable to answer. Oedipus solved the riddle by answering: Man—who crawls on all fours as a baby, then walks on two feet as an adult, and then walks with a cane in old age. By some accounts (but much more rarely), there was a second riddle: "There are two sisters: one gives birth to the other and she, in turn, gives birth to the first." The answer is "day and night" (both words are feminine in Greek).Bested at last, the tale continues, the Sphinx then threw herself from her high rock and died. An alternative version tells that she devoured herself. Thus Oedipus can be recognized as a "liminal" or threshold figure, helping effect the transition between the old religious practices, represented by the death of the Sphinx, and the rise of the new, Olympian gods. In Jean Cocteau's retelling of the Oedipus legend, The Infernal Machine, the Sphinx tells Oedipus the answer to the riddle, to kill herself so that she did not have to kill anymore, and also to make him love her. He leaves without ever thanking her for giving him the answer to the riddle. The scene ends when the Sphinx and Anubis, who is there to kill the victims who cannot answer the riddle, ascend back to the heavens.

Symbolism

Andre Dessene and later Pierre Weil statistically studied the sphinx iconography. Weil was able to show in his doctoral thesis at the Sorbonne that the sphinx is most likely a representation of elements of a human being:

• Head of an eagle as the mind

• Chest of a lion as the emotions

• Lower parts of a bull as the instinct

• Sometimes head of a human representing the human being when conscious of its parts

• Sometimes a serpent representing the spiritual force or libido

From : Cleopatra Savva – Vasiliki Moisiadou

Κυριακή 7 Φεβρουαρίου 2010

Τα άτομα με ειδικές ανάγκες.


 Εργασία των μαθητών του Γ5 του Αθλητικού Γυμνασίου Μυτιλήνης, Γιώργος Πασινιός, Γιώργος Κεραμιδάς, Σέρτζιο Ρίρα, Γιώργος Αγριμάκης.
Η αυτόνομη διακίνηση και διαβίωση των ανθρώπων εμποδίζεται συχνά από τη δυσκολία που μπορεί να έχουν στην κίνηση, στην προσέγγιση, στην αντίληψη, στην επικοινωνία, στην προσαρμογή, στην όραση ή την ακοή. Αντιμετωπίζουν  πολλοί συνάνθρωποί μας συχνά δυσκολίες στη ζωή τους και οι ίδιοι και η οικογένειά τους, λόγω της ιδιαιτερότητάς τους, της αδιαφορίας του κράτους και των συμπολιτών τους. 
Τέτοια προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ΑΜΕΑ είναι:
·        έλλειψη ή περιορισμένη απασχόληση
·        προβλήματα πρόσβασης σε χώρους και υπηρεσίες
·        έλλειψη  ή περιορισμένη πρόσβαση στην εκπαίδευση
·        έλλειψη κατάρτισης
·        στιγματισμός – προκατάληψη – ρατσισμός
·        έλλειψη φωτεινού σηματοδότη με ηχητικό σήμα στις διαβάσεις μπροστά από υπηρεσίες
·        έλλειψη χώρων στάθμευσης οχημάτων αναπήρων
·        ανεπαρκείς ανελκυστήρες για αναπηρικά οχήματα
·        έλλειψη ειδικών WC
·        δυσκολία στην μετακίνηση από και προς τις υπηρεσίες - δημόσιους χώρους
.   παρκάρισμα αυτοκινήτων στις ειδικές ράμπες  κτλ.
Εκτός όμως από τα παραπάνω υπάρχουν και προβλήματα στις συνθήκες εργασίας όπως:
·     δυσκολία εύρεσης εργασίας
·        ανάγκη προμήθειας υπολογιστών με ηλεκτρονικό λογογράφο για υπαλλήλους με προβλήματα όρασης
·        ειδική προσαρμογή του χώρου εργασίας για εργαζόμενους σε αμαξίδιο
·        ανάγκη μεταφραστή της νοηματικής γλώσσας για βαρύκοους
·        ανάγκη ύπαρξης ελαστικού ωραρίου - μειωμένου για ειδικές περιπτώσεις
·        χορήγηση ειδικών αδειών για λόγους υγείας
Κοντά στα παραπάνω πρέπει να προστεθούν άλλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα άτομα αυτά όπως:
·        προβλήματα υγείας, που χρειάζονται άσκηση και περίθαλψη
·        οικονομικά προβλήματα, λόγω του αυξημένου κόστους περίθαλψης και ειδικής αγωγής
·        ψυχολογική καταπόνηση, έλλειψη υποστήριξης από ειδικούς για την αντιμετώπιση της ιδιαιτερότητάς τους με δύναμη
·        έλλειψη σωστού τρόπου αντιμετώπισης από τους υπόλοιπους
·        έλλειψη επαρκών ειδικών σχολείων ειδικά στην επαρχία και χώρων δημιουργικής απασχόλησης των παιδιών με αναπηρία.

Για όλους τους παραπάνω λόγους όλοι μας θα πρέπει  να προσπαθήσουμε  να τους βοηθήσουμε να τα ξεπεράσουν έτσι ώστε να έχουν ένα καλύτερο μέλλον και μια καλύτερη ζωή. Για να γίνει όμως αυτό χρειάζεται η συνεισφορά  όλων μας χωρίς εξαιρέσεις.
Αρχικά, η Πολιτεία θα πρέπει να αναλάβει τη χρηματοδότηση για την οικοδόμηση νέων και σύγχρονων κέντρων διαμονής, διασκέδασης, άθλησης, ψυχολογικής υποστήριξης των ατόμων με ειδικές ανάγκες. Τα νέα αυτά κτήρια θα πρέπει να περιέχουν ειδικούς χώρους για την άθληση όπως ένα σύγχρονο γυμναστήριο, ένα γήπεδο μπάσκετ και μια πισίνα . Με αυτό τον τρόπο τα άτομα αυτά δεν θα νιώθουν πλέον μοναξιά, θα μπορούν να πέρανε το χρόνο τους δημιουργικά αλλά και θα γυμνάζονται με τον κατάλληλο τρόπο έτσι ώστε να παραμείνουν σε καλή φυσική κατάσταση. Ακόμα, θα περιέχουν ειδικούς ψυχολόγους για να μπορέσουν να εμψυχώσουν τα άτομα   αυτά και να τους δώσουν νέα κίνητρα για τη ζωή.
Ο Δήμος θα πρέπει να δημιουργήσει ειδικές ράμπες στην είσοδο των κτηρίων αλλά και των πεζοδρόμιων ειδάλλως τα άτομα με ειδικές ανάγκες θα φοβούνται πλέον να βγουν μια απλή βόλτα στους δρόμους διότι θα έχουν την ανησυχία να μην τους πατήσουν τα αυτοκίνητα. Επίσης, είναι σημαντικό  να δημιουργηθούν  ειδικοί χώροι στάθμευσης στα παρκινγκ , κάνοντας έτσι πιο εύκολο το έργο των αναπήρων οδηγών αλλά και πιο ασφαλές.
Τέλος, χρειάζεται να οικοδομηθούν σχολειά στα οποία θα φοιτούν άτομα με αναπηρίες. Τα οποία λόγω της αναπηρίας τους δε μπορούν να ενταχθούν στα κανονικά σχολεία. Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά θα μορφώνονται σωστά, θα συμβουλεύονται για την επαγγελματική τους αποκατάσταση και θα κτίσουν σιγά σιγά το μέλλον τους και τη ζωή τους μέσα  από τη μόρφωση. Στα ειδικά κέντρα και σχολεία τα παιδιά θα μπορούν να παίρνουν τις κατάλληλες γνώσεις που τους χρειάζονται. Οι δάσκαλοι δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό, για να τους δώσουν κουράγιο και δύναμη για τη ζωή, να τους ενθαρρύνουν να μη σκέπτονται τα σωματικά και πνευματικά τους προβλήματα αλλά και το πιο σπουδαίο να τους μορφώσουν και να τους κάνουν πάνω  από όλα σωστούς ανθρώπους και πολίτες.
Ακόμα θα πρέπει να εντάξουν τα παιδιά σε διάφορα προγράμματα έτσι ώστε να τους διασκεδάζουν, να τους πάνε σε νέα μέρη που δεν έχουν επισκεφτεί και να τους υποδείξουν πως πραγματικά είναι ο έξω κόσμος και  πόσο δύσκολη έχει  γίνει η ζωή στις μέρες μας. Τέλος, στα κανονικά σχολεία θα πρέπει οι καθηγητές με κάθε δυνατό τρόπο να ευαισθητοποιήσουν τα παιδιά γι αυτό το θέμα και να τους το παρουσιάσουν σαν να ήταν δικό τους, έτσι ώστε οι μαθητές να το πάρουν στα σοβαρά, να μην το περιγελούν και να τους προβληματίσει σε μεγάλο βαθμό.
Επίσης, θα πρέπει να πουν στα παιδιά για σπουδαία άτομα που είχαν αναπηρία και επηρέασαν σημαντικά όλους μας, όπως ο Όμηρος που ήταν τυφλός, ο σπουδαιότερος άνθρωπος στο Χονγκ Κονγκ που ήταν ανάπηρος και μπορούσε να κουνήσει μόνο το σαγόνι του, αλλά μπορούσε να προβλέψει το μέλλον και τέλος η γνωστή σε όλους  Έλλεν Κέλλερ που ήταν κουφή και τυφλή, αλλά ήταν σπουδαία συγγραφέας και επηρέασε την πανανθρώπινη κοινωνία.
Εκτός από αυτά, σημαντικά πράγματα πρέπει να κάνει η κοινωνία. Κανένας δεν έχει το δικαίωμα να διαχωρίζει τους πολίτες σύμφωνα με πνευματική ή σωματική ικανότητα. Πρέπει να τους θεωρεί όλους ίσους και η στάση της απέναντι σε όλους πρέπει να είναι η ίδια. Καθήκον και υποχρέωση της κοινωνίας και όλων μας είναι η ισοτιμία και η ισονομία. Δεν πρέπει να σημαίνει ότι αναπηρία είναι και ανικανότητα. Έχουμε όλοι το δικαίωμα της ζωής και κανένας δεν μπορεί να μας στερήσει αυτό το μεγάλο δώρο!
Για να γίνουν αυτά και να θεωρούμαστε όλοι ίσοι, η χώρα πρέπει να δημιουργήσει δημόσιους χώρους, κατάλληλους για τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Έτσι θα σταματήσουν οι κοινωνικές διακρίσεις και οι πολίτες με αναπηρία δε θα αντιμετωπίζονται σαν ασθενείς που θα χρειάζονται οίκτο και ελεημοσύνη. Τέλος, η κάρτα αναπηρίας είναι μια σωστή λύση και σίγουρα θα μειώσει την ταλαιπωρία και τις άσκοπες μετακινήσεις των ατόμων αυτών.
Επίσης, ένας ακόμα παράγοντας που πρέπει να βελτιωθεί, είναι τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Τα ΜΜΕ βλέπουν τον πόνο και δυστυχία των ατόμων με αναπηρία και προσπαθούν συνεχώς να εκμεταλλευτούν αυτό το γεγονός, διότι όλα αυτά φέρνουν υψηλά νούμερα τηλεθέασης, με αποτέλεσμα να πλουτίζουν. Αυτό μπορεί να σταματήσει, μόνο αν τα ΜΜΕ αποβάλουν τα αρνητικά στερεότυπα που συχνά προβάλουν και να καταδείξουν ότι η αναπηρία είναι κοινωνικό και όχι προσωπικό πρόβλημα. Επίσης, δεν πρέπει να εκμεταλλεύονται τον πόνο των άλλων για να πλουτίσουν.
Κλείνοντας, όλοι μας πρέπει να σεβόμαστε τα άτομα με  ειδικές ανάγκες και να μην τους ξεχωρίζουμε από τα άλλα παιδιά. Ο καθένας μας, θα πρέπει να τους συμπεριφέρεται με τον ίδιο τρόπο που αντιμετωπίζει τα άλλα παιδία ,αλλά και το πιο σημαντικό, με τον ίδιο τρόπο που θα ήθελε και εκείνος να του συμπεριφέρονταν εάν βρισκόταν στην θέση τους και να τους εντάσσει στις παρέες του χωρίς δεύτερη σκέψη και χωρίς να σκέφτεται τους υπόλοιπους που θα τον δουν και ίσως και να τον κοροϊδέψουν που κάνει παρέα με αυτά τα άτομα. Αν γίνει αυτό, τότε όλοι θα αρχίσουμε να τους βλέπουμε διαφορετικά και να καταλαβαίνουμε ότι εκτός από την αναπηρία τους, έχουν και σπουδαίες ικανότητες.
Ακόμα, πρέπει να προσπαθούμε όσο το δυνατό περισσότερο να μην τους πληγώνουμε βρίζοντας τους, κοροϊδεύοντας τους ή ακόμα χειρότερα να τους περιγελούμε για το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν διότι με αυτόν τον τρόπο, κάθε άλλο παρά καλό μπορούμε να τους κάνουμε. Επίσης,  πρέπει να σκεφτούμε, τι θα γινόταν αν ήμασταν εμείς οι ίδιοι στη θέση τους. Σημαντικό είναι να σταματήσουμε να χρησιμοποιούμε κάποιες στερεότυπες φράσεις, όπως «Είσαι στραβός;», «Κουτσοί στραβοί στον Άγιο Παντελεήμονα».
Τέλος, πρέπει να σταματήσουμε να τους βλέπουμε παράξενα λες και θέλουν ελεημοσύνη «ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΝΑΙ, ΟΙΚΤΟ ΟΧΙ!!!». Μόνο αν σταματήσουν αυτά, θα έχουν και αυτοί ίσες ευκαιρίες για εργασία και δε θα θεωρούνται άχρηστοι και ξοφλημένοι. Για να γίνουν όμως αυτά, πρέπει πάνω από όλα να συνεργάζονται και τα ίδια τα άτομα με αναπηρία.